Här har vi samlat information som är bra för dig som efterlevande att känna till. Du kan bland annat läsa om vilka uppgifter vi får från Skatteverket, vad för information vi skickar och vilka pensioner som ska ingå i en bouppteckning.
Inom 14 dagar får vi information om dödsfallet från Skatteverket. Vi får också dödsfallsintyg och släktutredning. Finns det en pågående pensionsutbetalning upphör den automatiskt från och med månaden efter dödsfallet inträffat.
För privat pensionsförsäkring skickas ett intyg till bouppteckningen till dödsboadressen.
Är det ett direktsparande i fonder kontaktar du Storebrand Fonder för mer information.
Som efterlevande behöver du informera oss genom att skicka ett dödsfallsintyg med släktutredning. Vi får nämligen inte information från Skatteverket för utlandsbosatta. När vi får intyget kommer vi kontakta eventuella förmånstagare och/eller dödsboet.
Privata pensionsförsäkringar ingår alltid i en bouppteckning. Tjänstepension och allmän pension ska däremot inte tas upp som en tillgång.
Hur pensionen betalas ut beror på vilken typ av efterlevandeskydd den avlidne hade, hur mycket pengar det handlar om samt vilka valmöjligheter som finns. Vi kommer att skicka ett brev till förmånstagaren där vi förklarar hur mycket vi betalar ut samt hur länge.
Finns det ett återbetalnigsskydd skickas ett brev till förmånstagaren med detaljer om utbetalningen och en blankett för att ange kontonummer.
Om det inte finns något återbetalningsskydd som ska betalas ut till efterlevande skickar vi ett brev till dödsboadressen och meddelar det.
Vad gäller vid återbetalningsskydd och vem får ta del av pengarna? När är det bra att ha ett skydd och kostar det något?