Under mellandagarna stänger vår kundservice klockan 16.00. Läs mer. 

Låt tjänstepensionen stärka ert varumärke – så sätter ni en vinnande strategi

Det är arbetstagarnas arbetsmarknad och viktigare än någonsin att sticka ut för att attrahera topptalangerna. Rätt förmåner och pensionssparande är inte bara en investering i era medarbetares framtid – utan också i företagets framgång. Så här lyckas ni.

Dagens talanger är mer välinformerade än någonsin, och söker sig till arbetsgivare som matchar deras värderingar och behov, konstaterar Jeanette Rudholm, pensionsexpert på SPP.
– Vill man locka de bästa medarbetarna är det därför otroligt viktigt att inkludera rätt förmåner i sin employer branding-strategi, säger hon.

Pension, sjukvård och försäkringar är alla bland de fem mest eftertraktade förmånerna bland arbetstagare, visar Benifys nya rapport Arbetsliv 3.0. En konkurrenskraftig pensionslösning skickar också en tydlig signal: att ni bryr er om era anställda – inte bara här och nu, utan även i framtiden.
– Det här är något som många företag redan insett så det gäller att vara på tårna inom det här området för att sticka ut. Samtidigt kan man som företag för en liten peng få ut otroligt mycket mer i förmånsväg – som man kan förmedla på ett sätt så att medarbetarna verkligen uppskattar det, säger Jeanette.

Förklara värdet och bygg engagemang

Ja, för att erbjuda pensionsförmåner är bara en del av strategin. Lika viktigt är att medarbetarna förstår vilken konkret skillnad dessa gör i deras liv och framtida plånböcker.
– Hjälp dina anställda se vad pensionsavsättningarna blir i konor och ören. Berätta hur de kan få snabb vård och en större del av sin inkomst skyddad vid sjukdom tack vare försäkringsdelen. För om jag inte förstår vad en förmån innebär, kan jag inte uppskatta den, säger Jeanette.

Medarbetare som är missnöjda med sina förmåner är hela 24 procent mer benägna att byta jobb om de erbjuds ett bättre förmånsutbud, visar Benifys rapport. Den goda nyheten är att det omvända också gäller. Att tydligt kommunicera värdet av sina pensionsförmåner ger flera fördelar.
– Det blir inte bara en konkurrensfördel för att värva talanger. En investering i min som anställds framtid gör mig mer lojal och jag får en positiv företagskultursuppfattning. Anställda som uppskattar sin arbetsgivare gör också ofta det lilla extra och stannar ju dessutom längre, vilket minskar jobbet och kostnaden med att snart behöva rekrytera igen, säger Jeanette.

Se därför till att samla alla anställda och gå igenom ert förmånspaket. Komplettera med personlig rådgivning för varje anställd. Lyft frågan vid rekryteringar och gör om lönesamtalen till förmånssamtal, där ni pratar om hela förmånspaketet inte bara summan i lönekuvertet. Gör även information lättillgänglig, till exempel på en förmånsportal.
– Förklara förmånerna så att dina anställda förstår och känner värdet. Vad det innebär konkret för dem, säger Jeanette.

Glöm inte det privata sparandet

Såväl tjänstepensionen som det privata pensionssparandet har blivit allt viktigare för att säkerställa att man får en trygg ekonomi i framtiden. Den allmänna pensionen räcker inte längre till.
– För höginkomsttagare är löneväxling som innebär att växla en del av sin bruttolön mot pensionssparande en attraktiv möjlighet med flera fördelar. Samtidigt är det viktigt att hjälpa även medarbetare med lägre inkomster att spara på ett fördelaktigt sätt. Det ger en känsla av omhändertagande. Till exempel genom att informera om de alternativ som finns. Låt det bli en del i ert förmånserbjudande, säger Jeanette.

Tipsa till exempel gärna om att det privata sparandet blir mer förmånligt under 2025. För de som sparar i investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring kommer belopp upp till 150 000 kronor vara fritt från avkastningsskatt från årsskiftet. Från och med 2026 kommer den summan höjas till 300 000 kronor.
– Vi märker att företag idag i större utsträckning vill ta hand om samtliga anställda, även vad gäller ökad inkomst efter pensionen. Här behöver ni som företag diskutera med er tjänstepensionsleverantör för att ta fram den bästa lösningen för just era anställda, säger Jeanette.

Lyft tjänstepensionen ofta

En annan nyckel är att utbilda HR och lönesättande chefer i ert förmånspaket. Det är avgörande att de känner sig bekväma i att informera medarbetarna och inte drar sig för att lyfta pensionsfrågorna. Varje missat tillfälle att lyfta värdet är nämligen en missad chans att öka era medarbetares trygghet och lojalitet och skapa ett mer framgångsrikt företag.
– Vi behöver prata mer om tjänstepensionen! Försök att bryta ner det och förklara det så enkelt som möjligt, så ofta som möjligt. Ta hjälp av er tjänstepensionsleverantör, det är viktiga bitar som behöver bli rätt och vi hjälper gärna till, säger Jeanette.

Checklista: Så stärker ni ert employer brand med pensionsförmåner

  1. Säkerställ en konkurrenskraftig tjänstepension 
    Pension och försäkringar är bland de mest eftertraktade förmånerna – se till att ert erbjudande står sig i konkurrensen.
  2. Underlätta även privat sparande
    Erbjud löneväxling, och informera om sparformer som ISK och kapitalförsäkringar för privat pensionssparande. Ta hjälp av er tjänstepensionsleverantör för att hitta den lösning som bäst passar er.
  3. Förtydliga värdet
    Förklara era förmåner genom konkreta exempel och bryt ner det i kronor och ören inte bara procenttal, för att öka förståelsen och känslan av värde.
  4. Lyft förmånerna regelbundet
    Ordna gruppgenomgångar, erbjud personlig rådgivning och lyft förmånerna på lönesamtal och vid rekrytering. Gör informationen lättillgänglig i exempelvis en pensionsportal.
  5. Utbilda nyckelpersoner
    Säkerställ att HR och chefer känner sig trygga i att informera om och svara på frågor kring förmåner.
  6. Ta hjälp av experter
    Samarbeta med er tjänstepensionsleverantör för att optimera och kommunicera ert erbjudande på bästa sätt.