Den 23 december (dagen före julafton) och under mellandagarna stänger vår kundservice klockan 16.00. Läs mer.

Skapa trygghet för anställda med tjänstepension - guide för HR-chefer

Familj utomhus en solig dag, med förälder som håller två barn iförda matchande mössor. Lyckligt ögonblick

Det räcker inte bara med att skaffa en bra tjänstepension. Dina anställda måste förstå vad de har fått och värdet av det för att magin ska uppstå. Det vill säga: trygga, lojala anställda som inte säger upp sig första taget, menar pensionsexpert Jeanette Rudholm. Här är byggstenarna och råden du behöver.

Många människor har begränsad kunskap om den tjänstepension de får av sina arbetsgivare. Enligt Pensionsmyndigheten är det få anställda som aktivt frågar om de har tjänstepension, och det är inte heller många arbetsgivare som informerar om denna viktiga förmån.

Informera anställda 

Korrelationen i hur mycket de anställda uppskattar sina förmåner och hur mycket man som arbetsgivare gör för att informera om förmånerna är tydlig, menar SPPs pensionsexpert Jeanette Rudholm.

– Det är synd att arbetsgivare inte pratar mer om tjänstepensionen. Du betalar ju faktiskt många tusenlappar i månaden för att dina anställda ska ha den här extra tryggheten, säger Jeanette Rudholm

Men med det sagt så krymper inte utmaningen att kommunicera ett komplext ämne på ett lättbegripligt sätt. Det är heller inte alltid så lätt att engagera anställda i något så avlägset som pensionen.

Ta hjälp av ditt pensionsbolag

Brist på resurser är också en vanlig anledning till att företagens tjänstepension inte får den uppmärksamhet den förtjänar. Dessutom så förändras penisionssregler och villkor över tid. Det ÄR svårt att hänga med i svängarna.

– Det här är så klart inte lätt. Ta hjälp av din pensionsleverantör, föreslår Jeanette. Här på SPP har vi seniora specialister med erfarenhet som vi gärna delar med oss av. Vi kan hjälpa till med att se över ert förmånspakets innehåll, policies, processer och ge förslag på förbättringar.

För att komma igång med arbetet att få ut värdet av företagets förmånspaket behöver du förstå de nuvarande behoven och förväntningarna hos dina anställda.

– Steg ett kan vara att genomföra en enkät för att samla in feedback om deras kunskap och uppfattning om tjänstepensionen. Detta ger dig en tydlig bild av var kunskapsluckorna finns och vad som behöver förbättras, tipsar Jeanette.

4 byggstenar för att skapa trygghet för dina anställda

1. Pensionspolicy

Ta hjälp av er pensionsleverantör när ni skall skriva en pensionspolicy.  En felaktigt formulerad policy kan skapa oväntade pensionsskulder och påverka företagets ekonomi. Vi hjälper ofta vår kunder att utforma avtal och policys som är korrekta, transparenta och förankrade i arbetsrättslig expertis. Med rätt stöd kan ni tryggt hantera ert ansvar för företagets pensions- och försäkringslösningar – och undvika dyra misstag.

Fördelar:

  • Klargör förmåner och skapar enhetlighet i hanteringen av pensionsfrågor

2. Ålderspension via tjänstepensionen

Tjänstepensionen ger en betydande ökning av de anställdas totala pensionskapital. Den allmänna pensionen räcker ofta inte till, och därför är tjänstepensionen en viktig del av den ekonomiska tryggheten efter pensionering. Informera även om olika sparalternativ för att komplettera med privat pensionssparande för ytterligare säkerhet.

Fördelar:

  • Vetskap om ökad ekonomisk trygghet efter pensionering.

2. Riskförsäkringar

Sjukförsäkring: Täcker inkomstbortfall vid långvarig sjukskrivning. Försäkringen börjar oftast gälla efter 90 dagar och kan anpassas efter olika behov.

Premiebefrielse: Försäkringen fortsätter att betala in till tjänstepensionen vid långvarig sjukdom, vilket säkerställer att pensionssparandet fortsätter även om den anställde inte kan arbeta.

Efterlevandepension: Ger ekonomisk trygghet till familjen vid dödsfall, vilket innebär att familjen får en ersättning som hjälper dem att klara sig ekonomiskt.

Fördelar:

  • Skydd mot ekonomiska förluster vid sjukdom eller dödsfall
  • Ökad trygghet för anställda och deras familjer

4. Kommunikationsplan

Gruppinformation: Regelbundna informationsmöten om tjänstepension och försäkringar. Dessa möten kan hållas, till exempel av din pensionsleverantör, både fysiskt och digitalt.

Individrådgivning: erbjuds ofta av er pensionsleverantör och den hjälper den anställda att förstå den förmån som företaget har tecknat för dem. Rådgivningen anpassas efter varje anställds unika sitation och behov.

Förmånssamtal: Informera till exempel hur löneökningar påverkar pensionsavsättningen. Dessa samtal kan integreras i de årliga lönesamtalen för att öka medvetenheten om pensionsförmånerna.

Informationsportal: En specifik sida för ert bolag där era förmåner beskrivs, det kan vara i både på svenska eller engelska.

Fördelar:

  • Ökad medvetenhet och förståelse för pensionsförmånerna
  • Hjälper anställda att fatta informerade beslut