Den 23 december (dagen före julafton) och under mellandagarna stänger vår kundservice klockan 16.00. Läs mer.

Företagare! Så undviker du ekonomisk stress under fattigmånaden

Man som arbetar vid dator hemma, fokuserad vid skrivbord med bärbar dator och dokument i ett lugnt rum

Januari är ofta en tuff månad, men med några enkla strategier kan du ta kontroll över ekonomin och få en stabil start på året. Så här klarar du ”fattigmånaden” – och bygger en tryggare framtid.

Januari kallas inte för "fattigmånaden" utan anledning. För många företagare är detta en tid då kassaflödet kan bli extra ansträngt. Men det finns sätt att navigera genom perioden och rusta din ekonomi.

Så får du koll på ekonomin

Först och främst behöver du se över exakt hur ditt företag mår. Ett vanligt misstag är att ta det lite på känn och hoppas att allt bara löser sig. Men det är viktigt att agera proaktivt.

Gör en budget och ett årsbokslut. Se över intäkter och utgifter, och sätt mål och nyckeltal för framtiden. Hur mycket behöver du sälja varje månad för att företaget ska bli lönsamt? Är din prismodell rätt? Vad har fungerat bra och mindre bra under året som gått?

Följ upp och justera din budget ofta under året. På så sätt kan du få större kontroll, bli mer träffsäker och snabbt veta om du behöver styra om.

Hitta intäkter – och kapa utgifter

Nästa steg är att hantera situationen som du är i. Behöver du pengar in snabbt? Se om du kan skapa en tidsbegränsad kampanj för att locka kunder. Kanske har du tjänster eller produkter som kan paketeras om till något som efterfrågas i januari? Kan du erbjuda kunder att betala i förskott, exempelvis mot en mindre rabatt?

Gå igenom dina utestående fakturor och skicka påminnelser om kunder inte har betalat. Ju snabbare dessa pengar kommer in, desto bättre. Du kan även se över företagets lager och inventarier. Finns det något som inte används och som kan säljas?

Gör inte misstaget att bara se över intäkterna – att minska utgifterna kan vara minst lika viktigt. Se till att prioritera de kostnader som är absolut nödvändiga. Har ni abonnemang eller tjänster som inte används fullt ut? Kan större inköp skjutas upp? Även små förändringar kan ge betydande besparingar.

Var transparent

Ett vanligt misstag är att inte vilja avslöja att man hamnat i en svår situation, men faktum är att transparens ofta bygger trygghet. Har du anställda så var öppen med företagets situation och de eventuella åtgärder som behövs. Det bygger förtroende och skapar en känsla av samarbete i en utmanande tid. Fokusera på lösningar och bjud in till dialog – kanske får du nya idéer.

Även trogna kunder och leverantörer kan det vara värt att prata med, hellre för tidigt än för sent. Kanske kan ni hitta tillfälliga lösningar som gynnar alla parter.

Skapa rutiner – och en buffert

Slutligen, lär av situationen. Se till att kontinuerligt följa upp på dina nyckeltal för att minimera risken att hamna i en oväntad svacka. När du står starkare så börja bygg upp en buffert. Även ett mindre sparande kan göra stor skillnad om intäkterna tillfälligt minskar.

 

Tre råd för att ta kontroll över ekonomin

1. Fakturera snabbt och följ upp noggrant

Ett stabilt kassaflöde är företagets livlina. Säkerställ att du fakturerar direkt efter leverans och skicka påminnelser om betalningarna uteblir. Ett digitalt faktureringssytem kan underlätta processen.  

2. Skär bort onödiga utgifter

Identifiera abonnemang, tjänster eller inköp som kan skjutas fram eller slopas. Kanske har du marknadsföringskampanjer som inte ger direkt avkastning, eller avtal som kan förhandlas om?  

3. Bygg en buffert i företaget

I tider när ditt företag går med vinst och byggs det upp en överlikviditet är det en god idé att bygga upp en buffert för att parera svängningar i likviditeten. Fördelen med att förvalta kapitalet i företaget är att du kan låta pengarna växa utan vinstbeskattning.