Januari kallas inte för "fattigmånaden" utan anledning. För många företagare är detta en tid då kassaflödet kan bli extra ansträngt. Men det finns sätt att navigera genom perioden och rusta din ekonomi.
Så får du koll på ekonomin
Först och främst behöver du se över exakt hur ditt företag mår. Ett vanligt misstag är att ta det lite på känn och hoppas att allt bara löser sig. Men det är viktigt att agera proaktivt.
Gör en budget och ett årsbokslut. Se över intäkter och utgifter, och sätt mål och nyckeltal för framtiden. Hur mycket behöver du sälja varje månad för att företaget ska bli lönsamt? Är din prismodell rätt? Vad har fungerat bra och mindre bra under året som gått?
Följ upp och justera din budget ofta under året. På så sätt kan du få större kontroll, bli mer träffsäker och snabbt veta om du behöver styra om.
Hitta intäkter – och kapa utgifter
Nästa steg är att hantera situationen som du är i. Behöver du pengar in snabbt? Se om du kan skapa en tidsbegränsad kampanj för att locka kunder. Kanske har du tjänster eller produkter som kan paketeras om till något som efterfrågas i januari? Kan du erbjuda kunder att betala i förskott, exempelvis mot en mindre rabatt?
Gå igenom dina utestående fakturor och skicka påminnelser om kunder inte har betalat. Ju snabbare dessa pengar kommer in, desto bättre. Du kan även se över företagets lager och inventarier. Finns det något som inte används och som kan säljas?
Gör inte misstaget att bara se över intäkterna – att minska utgifterna kan vara minst lika viktigt. Se till att prioritera de kostnader som är absolut nödvändiga. Har ni abonnemang eller tjänster som inte används fullt ut? Kan större inköp skjutas upp? Även små förändringar kan ge betydande besparingar.
Var transparent
Ett vanligt misstag är att inte vilja avslöja att man hamnat i en svår situation, men faktum är att transparens ofta bygger trygghet. Har du anställda så var öppen med företagets situation och de eventuella åtgärder som behövs. Det bygger förtroende och skapar en känsla av samarbete i en utmanande tid. Fokusera på lösningar och bjud in till dialog – kanske får du nya idéer.
Även trogna kunder och leverantörer kan det vara värt att prata med, hellre för tidigt än för sent. Kanske kan ni hitta tillfälliga lösningar som gynnar alla parter.
Skapa rutiner – och en buffert
Slutligen, lär av situationen. Se till att kontinuerligt följa upp på dina nyckeltal för att minimera risken att hamna i en oväntad svacka. När du står starkare så börja bygg upp en buffert. Även ett mindre sparande kan göra stor skillnad om intäkterna tillfälligt minskar.