Så lyckas du med deklarationen – viktiga tips för dig som företagare

Man som arbetar på en bärbar dator vid ett skrivbord med en skrivbordslampa och gröna växter

Att deklarera kan kännas som en utmaning, men det behöver inte vara så svårt. Det kan till och med vara en chans att planera framåt och se till att din verksamhet är rustad för framtiden. Här är våra bästa deklarationstips, och viktiga regler.

1. Få koll på alla kvitton

Kvitton behövs vid deklarationen, så se till att ha ordning på dem. Visste du att du inte längre behöver spara papperskvitton? Digitala kopior är lika giltiga – så länge de är läsliga och sparas i minst sju år. Ett tips är att använda bokföringsprogram eller appar för att ladda upp kvitton direkt efter inköp och på så sätt skapa en rutin för att ha ordning och reda.

2. Kom ihåg att göra avdrag för pensionsinbetalningar

Driver du aktiebolag? Då har du möjlighet att låta företaget spara åt dig i en tjänstepensionsförsäkring. Till skillnad från lön så utgår inga sociala avgifter på pensionsavsättningar utan i stället betalar du en särskild löneskatt som är cirka 6 procent lägre än sociala avgifter. Dessutom kan du göra avdrag för ett pensionssparande med 35 % av inkomsten, dock max 10 prisbasbelopp (588 000 kronor för 2025).

Driver du enskild näringsverksamhet? Då kan du göra avdrag för privat pensionssparande i en pensionsförsäkring eller på ett pensionssparkonto, med upp till 35 % av ditt överskott från näringsverksamheten, upp till högst 10 prisbasbelopp (588 000 kronor för 2025).

3. Missa inte avdrag du kan göra

Se över vilka avdrag du kan göra i din deklaration. Du kan till exempel ha rätt att göra avdrag för tjänsteresor, hemmakontor, kurser samt forskning och utveckling. Du kan läsa mer om specifika avdrag på Skatteverkets hemsida.

4. Fonder och schablonintäkter

Sparar ditt företag i fonder? Kom ihåg att redovisa schablonintäkten, som är 0,4 % av fondens värde vid årsskiftet. Denna intäkt förtrycks inte i deklarationen utan måste läggas till manuellt. Spara ditt årsbesked för att enkelt hitta informationen.

5. Ta hjälp vid behov

Deklarationen kan vara komplex. Att anlita en revisor eller redovisningskonsult kan vara en klok investering som kan spara både tid och pengar. En expert kan hjälpa dig att säkerställa att allt blir rätt från början och att du inte missar några möjligheter till avdrag.

6. Blicka framåt

När deklarationen är klar är det en perfekt tid att planera framåt och säkerställa att din verksamhet är rustad för framtiden. Se tillbaka på året som gått och reflektera över:

  • Intäkter: Vilka satsningar blev lyckade förra året och vad vill du skruva på i år? Ligger er prisnivå rätt, har era marknadsföringssatsningar gett rätt resultat?
  • Likviditet: Vilka nya satsningar kan stärka din verksamhet? Har ditt företag tillräckligt med resurser för att möta kommande utgifter och investeringar?
  • Pensionsavsättningar: Sparar du tillräckligt för framtiden? Se över om du kan öka dina pensionsinbetalningar för att dra nytta av avdragsrätten.