I en värld där både privatliv och arbetsliv kan vara fulla av utmaningar, är Samtalsstöd som är en del i SPPs Hälsoförsäkring, en värdefull resurs för många företag och erbjuder ovärderlig hjälp när livet känns tungt och blir ”för mycket”, både för medarbetaren och för chefen, via stödjande samtal per telefon.
Lättillgänglig hjälp dygnet runt
– Tanken med Samtalsstöd är att erbjuda enkel och lättillgänglig hjälp som sänker tröskeln att söka hjälp. Du behöver inte ha problem som är kopplade till arbetet, de kan vara av personlig karaktär, det är viktigt att veta, säger Anna Wickberg, gruppchef för personalstöd, krisstöd och psykologisk behandling på Falck som är leverantör av samtalsstöd kopplat till DKVs försäkring Samtalsstöd, som kan ingå som en del av ditt företags tjänstepension.
– Med Samtalsstöd som förmån kan alla i en arbetsgrupp söka stöttning för både privata problem och jobbrelaterade frågor som påverkar deras mående och därmed även prestation i jobbet och livet i stort. Att fånga upp problem i tid innan de eskalerar är avgörande och kan bidra till att stress, nedstämdhet, sorg och relationsproblem hanteras på ett konstruktivt sätt, förklarar Anna.
Hjälp att hantera livskriser och stress
Ofta handlar det om att människor går igenom livskriser, såsom skilsmässa eller förlusten av en närstående, vilket kan påverka deras arbetsförmåga. Det kan även röra sig om problem med anhöriga, till exempel ett barn i svårigheter, som påverkar förmågan att prestera på jobbet.
– Vi kan vara vana att vara högpresterande, men en livskris kan få oss att bromsa in och vi kan ha nytta av att få hjälp att hitta lösningar och en väg framåt, säger Anna Wickberg.
– Högpresterande människor har en tendens att vara stränga mot sig själva. Den som är van att jobba uppemot 60 timmar per vecka kan ha svårt att bromsa ned, då är enkelheten som DKV erbjuder med sin app och höga tillgänglighet värdefull.
När någon kontaktar samtalsstöd får de hjälp att tillsammans med kunniga beteendevetare navigera fram till vad just den individen behöver. Terapeuterna har den professionella kompetensen, medan individen är expert på sin egen historia och vad som brukar fungera när livet utmanar.
Samtal dygnet runt hela året
Tack vare försäkringen har den som söker hjälp tillgång till stöd via samtal dygnet runt, hela året.
– Vi har hög tillgänglighet. Vi kan bistå med stöd snabbt och smidigt innan problemen blir för svåra.
Stress är det absolut vanligaste problemet som Falcks socionomer möter, men även nedstämdhet, sorg och realtionsproblem.
– Man känner sig allmänt låg, har ofta problem med sömnen, kortare stubin och svårt att hålla många bollar i luften samtidigt, förklarar Anna. Det är inte ovanligt att stressen blir för hög när flera utmaningar i livet samlas på hög. Det kan vara en separation, någon avlider i familjen och så precis då blir det en omorganisation på jobbet.
Effekten av stödet är förhoppningsvis minskat antal sjukskrivningar, menar Anna Wickberg.
– Det är också väldigt positivt för medarbetarna att arbetsgivaren även är mån om det psykologiska måendet hos sina anställda. Samtalsstöd är en förmån som både kan locka och bidra till att företag kan behålla värdefull kompetens.
Samtalsstöd
- Hjälper medarbetare med psykosociala utmaningar, privata och arbetsrelaterade genom telefonvägledning.
- Konfidentiella samtal dygnet runt, alla dagar om året.
- Chefer har även möjlighet till stöd i sin professionella yrkesroll.