Mia Nyberg, vd Storebrand Fonder
Vi brukar alltid börja med samma fråga – hur kan du beskriva det gångna året?
– Oj, vad har inte hänt kan man fråga sig. Under första halvåret 2023 tog börsen igen en del av tappet från fjolåret som var det första året med negativ avkastning sedan 2018. Inflödena till Storebrand Fonder har varit de näst högsta på den svenska fondmarknaden hittills i år, vilket kan ses som ett fint kvitto på att vi har ett bra erbjudande. Vi vann Årets fondbolag från Söderberg & Partners med en fin motivering. Och för några veckor sedan tog jag över som vd. Jag förstår att svaren ska vara korta, men mycket har hänt!
Vad är Storebrands Fonder strategi framåt med dig vid rodret?
– Storebrand Fonder är på en fantastisk tillväxtresa. Det känns såklart motiverande att få ta vid och fortsätta vår expansion både på befintliga och nya marknader. Idag är Storebrandkoncernen den femte största kapitalförvaltaren i Norden med över 1100 miljarder kronor i förvaltat kapital. Och Storebrand Fonder är det största fondbolaget i Sverige efter storbankerna. Förra året bytte vi namn från SPP Fonder till Storebrand Fonder vilket skapar förutsättningar för en ökad efterfrågan på våra fonder även utanför Sveriges gränser. Vi ser stor potential i ett starkare nordiskt varumärke samtidigt som vi bygger lokal närvaro och kan vara en lokal partner på marknader där vi är aktiva. Med mig vid rodret kommer vi stå fast vid vår filosofi med enkla och prisvärda fonder som har hållbarhetsanalys som en central del i förvaltningen.
Vad är fondbolagets största styrkor?
– Vi har en bred palett av prisvärda aktiva och indexnära aktiefonder samt aktiva räntefonder som gör att våra kunder kan allokera om vid behov. Våra fonder kan ses som byggklossar som både privatpersoner och större institutionella investerare enkelt kan sätta samman till en portfölj som fungerar i olika marknadsklimat. Att hållbarhetsanalys har en central del i kapitalförvaltningen är en självklarhet. Enkelheten har länge varit ett signum, vi krånglar inte till det. Att vi som koncern dessutom kan stötta investerare i regelverk och hållbarhetsrapportering gör oss till en oslagbar partner. Sedan måste jag säga människorna. Så många passionerade och kompetenta kollegor, vilket såklart gör det roligare att gå till jobbet.
Vad ser du är de största utmaningarna?
– Även om vi har en konkurrenskraftig produktportfölj och goda förutsättningar rent organisatoriskt för att expandera är en kraftig tillväxtresa sällan en "walk in the park". Konkurrensen är hård. Alltfler proklamerar sitt gedigna hållbarhetsarbete och prispressen har varit kraftig i hela finansbranschen med indexprodukter som tar stora delar av flödena. Vi har varit väl positionerade med en tydlig övertygelse i vår filosofi. Vår marknadsandel har vuxit snabbt, från 4,3 % för 5 år sedan till 5,5 % idag. Vår marknadsandel har ökat stadigt månad för månad men med det sagt kan vi inte luta oss tillbaka utan är lyhörda, snabbfotade och jobbar för att ständigt vara relevanta.
Vi har, tillsammans med hela fondmarknaden, riktat fokus på att vara compliant kring EU:s disclosureförordning för att kategorisera fonderna på ett sätt som är så transparent som möjligt för kunderna. Det finns fortfarande en trubbighet när så många olika fonder ska kategoriseras i ett fåtal artiklar. Vi hoppas att det är en resa som ändå landar i en så pass tydlig bild som möjligt för kunderna så att de stora kapitalflödena riktas åt rätt håll. Här har självklart ni en extremt viktig roll när det kommer till att upplysa om hur olika fonder skiljer sig åt och guida rätt.
Vad hoppas du mest på just nu?
– Att alla som läser det här ska få en riktigt härlig sommar och att den lovande väderprognosen slår in, det är vi väl värda! Vi ser fram emot fina samarbeten väl tillbaka från semestrarna.